Checklista för Arrangörer

 1-2 månader i förväg

  • Bestäm område

    • Reka gärna skogen innan så att det inte är nyavverkat eller olämpligt på annat sätt.

    • Meddela sektionsledare vilket område som är valt.

  • Skaffa en kartfil/kartutsnitt för området.

  • Preliminär banläggning

    • Ladda ner mjukvaran Purple Pen.

    • Skapa en ny tävling och ladda in kart-filen.

    • Gör ett första utkast med kontrollpunkter och banor.

Lägg ut samtliga kontrollpunkter i “Alla kontroller”. Kontrollerna ska ha nummer som löper från 31, men ej högre än 53. Glöm ej Start och Mål, de ska inte ha egna kontrollnummer.

  • Skapa varsin bana för Lång, Mellan, Kort och Kort-kort. Använd samma start- och målpunkter för alla banor.

  • Reka punkterna och banorna i verkligheten.

    • Vid kontrollpunkten, använd gärna någon app så som GPS Orienteering eller liknande för att vara säker på att platsen stämmer överens med kontrollpunkten på kartan.

    • Tänk ut vilken sida av stenar/höjder m.m som kontrollen ska sitta på.

    • För branter bör kontrollen sitta nedanför branten för att minska risk för fall.

    • Markera platsen med t.ex. röd pappersremsa för att underlätta för utsättningen av kontroller. (Finns i material-skåpet)

    • Anteckna ungefärlig höjd på stenar som används som kontrollpunkter.

    • Anteckna på kartan om den skiljer sig markant från verkligheten, t.ex. på grund av avverkning, brand etc.

  • Slutför banläggning

    • Justera kontrollpunkter och banor i Purple Pen.

    • Fyll i kontrollbeskrivningen (fliken Alla kontroller) genom att klicka fram rätt symboler i rutorna bredvid kontrollnumret. Det som alltid bör fyllas i för varje kontroll är landmärke/föremål i ruta 4 och placering i förhållande till landmärke i ruta 7. Om fler likadana landmärken finns intill, lägg till indikering i ruta 3 för vilken av dessa det handlar om (nedåtriktad pil för den södra osv). För stenar, lägg till höjd i ruta 6.

1-2 veckor i förväg

  • Utskrift av banor

    • Spara Purple Pen-filen och maila till Birgitta Billstam för utskrift.

    • Antal: Undersök från tävlingar i närtid hur många i varje klass som brukar delta och lägg på en marginal för hur många exemplar av varje bana som ska skrivas ut. Glöm inte ett par utskrifter av alla kontrollpunkter för utsättning och insamling av kontroller.

  • Inbjudan

    • Skriv inbjudan enligt mall och maila den till sektionsledaren senast en vecka innan tävling

Dagarna innan

  • Hämta allt material som behövs från skåpet vid gymmet i Järfälla. Se senare kapitel.

  • Förbered egen dator att ta med till tävling (valfritt):

    • Ladda ner programvarorna MeOS och SPORTident Config +.

    • Ställ in Avläsningsenheten till Autosend OFF med SPORTident Config +. (se instruktioner i senare kapitel)

    • Skapa ny tävling i MeOS och förbered så långt som möjligt (se instruktioner MeOS-flödet).

    • Löpardatabas kan kan importeras till MeOS, kryssa för använd löpardatabas. 

  • Sätt ut kontroller

    • Gör detta så nära inpå tävlingen som möjligt. 2-3 dagar innan är OK, men spara gärna de kontroller som sitter “utsatta” vid stora stigar osv till tävlingsdagen.

    • Häng ut motsvarande SportIdent-enhet med varje kontrollskärm. Ingen programmering av sportidentenheterna behövs, så det är bara att hänga ut dem med skärmarna i skogen. Trä kontrollskärmens snöre genom enhetens snöre innan kontrollskärmen knyts fast.

    • Finns inget lämpligt att hänga kontrollskärmen i kan en lång stadig gren lutas mot sten e.d. för att hänga upp skärmen i.

    • Kontrollen ska sitta väl synlig från det håll där kontrolldefinitionen säger att skärmen ska sitta i förhållande till landmärket.

  • Ladda batterierna i SportIdent-skrivaren (med medföljande sladd) och Power bank dagen före tävling.

Tävlingsdagen

  • Häng ut skärmar för vägvisning in från närmaste stora väg till parkering.

  • Häng ut kvarvarande kontroller, inklusive start och mål.

  • Häng ut snitslar från TC till Start om inte uppenbart hur man hittar dit.

  • Vid TC, ställ upp bord med:

    • Pärm för inskrivning (bör finnas minst 6 lediga sidor av startlistan)

    • QR-kod för swish.

    • Enheterna Töm och Check.

  • Förbered Avläsningsenheten och Print-enheten.

    • Dessa behöver nollställas innan tävlingen. Det finns några lila pinnar bland sportident-utrustningen, använd den som är märkt "clear backup" i enheterna för att nollställa dem.

    • Ställ upp enheterna tillsammans med skrivaren för avläsning när deltagarna kommit i mål.

    • Se till att skrivaren har papper i sig. Rullen ska matas underifrån.

    • Sätt igång skrivaren genom att trycka på SPORTident-loggan. Skrivaren stänger av sig själv om den varit inaktiv för länge.

    • Om dator ska användas under tävling: Anslut Avläsningsenheten till datorn. I MeOS, välj SportIdent-fliken och välj aktivera.

  • Erbjud förvaring av deltagarnas bilnycklar under tävlingen.

Registrering av deltagare

  • Ta betalt (40 kr) från alla som inte tillhör Saab, IBM, ABOK, SEB, Ericsson (ESIK) eller Järfälla OK

  • Dela ut karta för vald bana

  • Låna ut kompass och SI-pinne åt de som saknar

  • Låt varje deltagare skriva in sig i pärmen

  • Om dator används under tävlingen:

    • Välj “Anmälningsläge” i MeOS (SportIdent-fliken)

    • Be varje deltagare att läsa av sin SI-pinne i Avläsningsenheten

    • Fyll i val av bana och eventuella saknade uppgifter

    • Markera “Hyrpinne” för de som lånat SI-pinne

  • Se till att alla deltagare Tömmer och Checkar sin SI-pinne innan start

Avläsning

  • Om dator används under tävlingen: Välj läge Avläsning/Radiotider i MeOS (SportIdent-fliken)

  • Låt varje deltagare läsa av sin SI-pinne i både Avläsningsenheten och Print-enheten.

    • Avläsning i Print-enheten ska generera ett kvitto med individuella sträcktider

    • Avläsning i Avläsningsenheten sparar undan sträcktiderna. Används dator under tävling dyker resultatet upp direkt i MeOS. Annars hämtas resultaten från Avläsningsenheten via back-up efter tävling. Mer information finns i senare kapitel.

  • Se till att alla skriver upp sin mål- och/eller resultat-tid i pärmen. Detta är viktigt för att veta att alla kommit tillbaka när tävlingen är slut.

  • Samla in utlånade kompasser och SI-pinnar.

Resultathantering

Om dator ej använts under tävling:

  • Lämna följande till Börje Sandström som kan sköta hela resultathanteringen. Detta kan göras dagen efter på jobbet.

    • Komplett startlista med alla namn och SI-nummer.

    • Avläsningsenhet och Print-enheten.

    • En karta av varje bana, eller att man skrivit upp lista med banans namn, banlängd och alla kontroller för varje bana.

  • Eller: Gör själv en backup av avläsningsenheten i SPORTIdent Config + och följ anvisningar i senare kapitel.

  • Livelox förbereds av Birgitta. Deltagare som haft GPS-klocka och sparat GPS-spår från tävlingen kommer kunna koppla detta till banorna som är uppladdade i Livelox direkt efter tävling.

Om dator använts under tävling:

  • I MeOS: exportera resultat från startsidan

  • Spara fil med alla banor som XML-fil

  • Ladda upp resultaten/sträcktiderna i WinSplits Online. Fyll i din egen mailadress och fyll i uppgifter enligt följande:

 

  • Maila länken till WinSplits till Börje eller Christian som kan lägga upp länkar till resultaten på hemsidan (i programmet).


Efter tävlingstillfället

  • Samla in skärmarna och SI-enheterna (kan göras dagarna efter tillfället)

  • Se till att utrustning som blivit blöt hinner torka

  • Packa ihop utrustning snyggt och prydligt

  • Lämna tillbaka utrustning i orienteringsskåpet på jobbet. Gör detta helst samma vecka, särskilt viktigt är det om det återigen är en Saabare som ska arrangera nästa veckas tävling.